fredag 19 november 2010

Orkidéer





Jag är en älskare av orkidéer och köper gärna den klassiska brudorkidén (Phalaenopsis) i alla möjliga färger. Här i huset verkar de trivas väldigt bra för de blommar snällt om, men i vår tidigare lägenhet lyckades jag bara få en att skjuta nytt blomskott och när jag skulle flytta den lyckades jag naturligtvis bryta av stängeln.

Sköter dem inte på något särskilt sätt mer en att vattna dem ca var tredje vecka och då sänker jag ner innerkrukan i vasken och låter den stå en stund, låter sen vattnet rinna av innan den hamnar tillbaka i krukan. Akta bara så att det inte kommer ner vatten i bladvecket, torka i sådana fall upp det med ett papper annars kan bladet ruttna bort.

Här har jag använt två olika slags "krukor" den som står i fönstret har hamnat i ett litermått från 1800-talet och den som står i vår trapp har fått ett gammalt Rörstrand krus.

Nu blir det till att göra köttfärspaj med sallad och se till att fylla på vår kamin med vedklabbar. Idag har det snöat för första gången så i morgon åker väl pulkan fram haha.

Ha en skön fredags afton.

Kram
A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar